W Pałacu Kazimierzowskim odbyła się konferencja poświęcona innowacjom i finansowaniu rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce. Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Alojzy Z. Nowak, podkreślił znaczenie współpracy z instytucjami europejskimi.
Europejski Bank Inwestycyjny jest ważnym partnerem Uniwersytetu Warszawskiego i wszystkich polskich uczelni. To instytucja, która wspiera rozwój szkolnictwa wyższego, innowacji i nowych technologii.
Jak zaznaczył, krajowe nakłady na naukę wciąż są niewystarczające, dlatego uczelnie muszą szukać dodatkowych źródeł wsparcia:
Krajowe nakłady na naukę i szkolnictwo wyższe są niewystarczające, by w pełni realizować strategie polskich uczelni. Stąd potrzeba poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania naszej działalności. Mówimy tu na przykład o środkach z Krajowego Planu Odbudowy, ale również o wsparciu ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Rektor dodał, że stworzenie systemu dotacji jest trudne bez odpowiedniego kapitału własnego, który w przypadku UW powinien wynosić co najmniej 10 mld zł. EBI odgrywa w tym procesie kluczową rolę, wspierając innowacje, cyfryzację i rozwój uczelni poprzez takie programy jak TechEU.
Nowoczesne szkolnictwo wyższe i przełomowe badania stanowią motor rozwoju społecznego i gospodarczego. Ścisła współpraca uczelni i biznesu jest kluczowa dla prężnego rozwoju gospodarki opartej na wiedzy - zaznaczyła Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska
Z kolei Gilles Badot z EBI dodał, że:
Sektor nauki i szkolnictwa wyższego jest dla nas bardzo ważny - także dlatego, że dzięki niemu wspólny europejski rynek może stać się w dłuższej perspektywie bardziej konkurencyjny.
Podczas konferencji dr hab. Dominik Antonowicz przedstawił trzy scenariusze rozwoju szkolnictwa wyższego: oddolną transformację i adaptację uczelni, stagnację finansową prowadzącą do problemów kadrowych oraz powstanie alternatywnych instytucji edukacyjnych konkurujących z tradycyjnymi uniwersytetami.
W debacie o strategiach rozwoju uczelni prof. Bogumiła Kaniewska z UAM wskazała, że kluczowa jest aktywność administracji:
Cała administracja przeszła z pozycji wspomagającej, pomocowej na pozycję innowacyjną, inspirującą, wychodzącą z inicjatywami, a także podejmującą odpowiedzialność za uniwersytet.
Prof. Jerzy Lis z AGH mówił o elastycznych, międzywydziałowych centrach badawczych:
Całkowicie odrzuciliśmy propozycję podziału uczelni na dyscypliny. To miejsca, w których realizowane są olbrzymie projekty i innowacje.
Natomiast prof. Sambor Grucza z UW podkreślił znaczenie cyfryzacji, rozwoju kompetencji i współpracy międzynarodowej:
Inicjatywa Uniwersytetów Europejskich stworzyła duże pole dla innowacji. Podjęto też pierwsze działania dotyczące możliwości wydawania wspólnych dyplomów w obrębie Unii Europejskiej.
Koncepcję „inteligentnych kampusów” przedstawiła prof. Ewa Krogulec, wskazując, że:
Koncepcję inteligentnego kampusu na UW postrzegamy jako kluczową część zrównoważonego rozwoju. Chcemy, by nasza przestrzeń była bardziej wydajna, zielona i inkluzywna.
W końcowych sesjach konferencji omawiano nowe modele finansowania uczelni. Kanclerz UW Robert Grey podkreślił, że:
Aby sprostać wyzwaniom współczesności, musimy umiejętnie łączyć różne źródła kapitału - publiczne, europejskie, prywatne i filantropijne - które zapewnią stabilność i odporność uczelni na zmiany.
Wnioskiem płynącym z konferencji jest przekonanie, że polskie uczelnie stoją przed ogromną szansą modernizacji, jeśli potrafią elastycznie łączyć innowacje, zrównoważony rozwój i współpracę z sektorem finansowym. Przyszłość szkolnictwa wyższego zależy dziś nie tylko od funduszy, lecz także od odwagi w podejmowaniu nowych inicjatyw i otwartości na zmiany.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie