Reklama

10 miliardów złotych i cyfrowa rewolucja - Uniwersytet Warszawski o nowym modelu uczelni

W Pałacu Kazimierzowskim odbyła się konferencja poświęcona innowacjom i finansowaniu rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce. Rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Alojzy Z. Nowak, podkreślił znaczenie współpracy z instytucjami europejskimi.

Europejski Bank Inwestycyjny jest ważnym partnerem Uniwersytetu Warszawskiego i wszystkich polskich uczelni. To instytucja, która wspiera rozwój szkolnictwa wyższego, innowacji i nowych technologii.

 

Jak zaznaczył, krajowe nakłady na naukę wciąż są niewystarczające, dlatego uczelnie muszą szukać dodatkowych źródeł wsparcia:

 

Krajowe nakłady na naukę i szkolnictwo wyższe są niewystarczające, by w pełni realizować strategie polskich uczelni. Stąd potrzeba poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania naszej działalności. Mówimy tu na przykład o środkach z Krajowego Planu Odbudowy, ale również o wsparciu ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

 

Rektor dodał, że stworzenie systemu dotacji jest trudne bez odpowiedniego kapitału własnego, który w przypadku UW powinien wynosić co najmniej 10 mld zł. EBI odgrywa w tym procesie kluczową rolę, wspierając innowacje, cyfryzację i rozwój uczelni poprzez takie programy jak TechEU.

 

Nowoczesne szkolnictwo wyższe i przełomowe badania stanowią motor rozwoju społecznego i gospodarczego. Ścisła współpraca uczelni i biznesu jest kluczowa dla prężnego rozwoju gospodarki opartej na wiedzy - zaznaczyła Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska


Z kolei Gilles Badot z EBI dodał, że:

 

Sektor nauki i szkolnictwa wyższego jest dla nas bardzo ważny - także dlatego, że dzięki niemu wspólny europejski rynek może stać się w dłuższej perspektywie bardziej konkurencyjny.

 

Podczas konferencji dr hab. Dominik Antonowicz przedstawił trzy scenariusze rozwoju szkolnictwa wyższego: oddolną transformację i adaptację uczelni, stagnację finansową prowadzącą do problemów kadrowych oraz powstanie alternatywnych instytucji edukacyjnych konkurujących z tradycyjnymi uniwersytetami.

 

W debacie o strategiach rozwoju uczelni prof. Bogumiła Kaniewska z UAM wskazała, że kluczowa jest aktywność administracji:

 

Cała administracja przeszła z pozycji wspomagającej, pomocowej na pozycję innowacyjną, inspirującą, wychodzącą z inicjatywami, a także podejmującą odpowiedzialność za uniwersytet.


Prof. Jerzy Lis z AGH mówił o elastycznych, międzywydziałowych centrach badawczych:

 

Całkowicie odrzuciliśmy propozycję podziału uczelni na dyscypliny. To miejsca, w których realizowane są olbrzymie projekty i innowacje.


Natomiast prof. Sambor Grucza z UW podkreślił znaczenie cyfryzacji, rozwoju kompetencji i współpracy międzynarodowej:

 

Inicjatywa Uniwersytetów Europejskich stworzyła duże pole dla innowacji. Podjęto też pierwsze działania dotyczące możliwości wydawania wspólnych dyplomów w obrębie Unii Europejskiej.

 

Koncepcję „inteligentnych kampusów” przedstawiła prof. Ewa Krogulec, wskazując, że:

 

Koncepcję inteligentnego kampusu na UW postrzegamy jako kluczową część zrównoważonego rozwoju. Chcemy, by nasza przestrzeń była bardziej wydajna, zielona i inkluzywna.

 

W końcowych sesjach konferencji omawiano nowe modele finansowania uczelni. Kanclerz UW Robert Grey podkreślił, że:

 

Aby sprostać wyzwaniom współczesności, musimy umiejętnie łączyć różne źródła kapitału - publiczne, europejskie, prywatne i filantropijne - które zapewnią stabilność i odporność uczelni na zmiany.

 

Wnioskiem płynącym z konferencji jest przekonanie, że polskie uczelnie stoją przed ogromną szansą modernizacji, jeśli potrafią elastycznie łączyć innowacje, zrównoważony rozwój i współpracę z sektorem finansowym. Przyszłość szkolnictwa wyższego zależy dziś nie tylko od funduszy, lecz także od odwagi w podejmowaniu nowych inicjatyw i otwartości na zmiany.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Warszawa centrum




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do