Reklama

Polski mistrz z Brazylii wraca do Warszawy - ostatnia chwila na odkrycie jego kultowych projektów!

Po raz pierwszy w Polsce i Europie można zobaczyć dzieła Jerzego Zalszupina - wybitnego polskiego architekta i projektanta, który po wojnie wyjechał do Brazylii i tam stał się ikoną modernistycznego designu. Wystawa „Warszawa - São Paulo - Warszawa” jest dostępna od 6 września do 19 października 2025 roku w Willi Gawrońskich przy Al. Ujazdowskich 23.

Geniusz z polskimi korzeniami

Jerzy Zalszupin urodził się w 1922 roku w Warszawie, w żydowskiej rodzinie. To właśnie w Polsce po raz pierwszy zetknął się z książką ilustrowaną rysunkami Le Corbusiera. Jak sam wspominał, moment ten stał się dla niego olśnieniem. Miał wówczas zaledwie 15 lat i poczuł, że architektura stanie się jego życiową drogą.

Wybuch II wojny światowej zmusił go do ucieczki z kraju. Jak później mówił, przeżył dzięki „szeregowi cudów”. W 1939 roku wraz z rodziną schronił się w Rumunii, gdzie ukończył studia architektoniczne na uczelni w Bukareszcie. Po wojnie próbował wrócić do Polski, aby odnaleźć matkę, ale po potwierdzeniu jej śmierci wyjechał do Francji. Tam nie pozostał długo - pragnął uciec od zniszczonej wojną Europy.

Nowy rozdział życia rozpoczął w São Paulo, gdzie przyjął imię Jorge, symboliczny gest przynależności do nowej ojczyzny. Mimo to nigdy nie zapomniał o swoich polskich korzeniach, które pozostały integralną częścią jego tożsamości.

 

Uznana kariera w Brazylii

Do Brazylii Zalszupin przybył w 1949 roku i rozpoczął pracę w biurze architektonicznym prowadzonym przez rodaka, Lucjana Korngolda. Już dwa lata później założył własne studio oraz manufakturę mebli - L’Atelier. Zafascynowany brazylijskim modernizmem oraz egzotycznymi gatunkami drewna, tworzył meble łączące palisandrowe konstrukcje z chromowanym metalem, skórą i tkaniną. W latach 60. eksperymentował również z tworzywami sztucznymi, wypracowując miękkie, organiczne kształty.

Dzięki temu jego projekty szybko zdobyły uznanie, czyniąc go jedną z czołowych postaci „złotego wieku” brazylijskiego designu i architektury. W 1962 roku Zalszupin został zaproszony przez Oscara Niemeyera do projektowania mebli do gmachów rządowych nowo powstającej stolicy, Brasílii. Do dziś ikoniczne pozostają takie jego realizacje jak fotel Presidencial czy biurka z drewna jakarandy.

 

Powrót do domu i prezentacja dorobku

Wystawa „Warszawa - São Paulo - Warszawa” to pierwsza tak pełna prezentacja twórczości Zalszupina w Polsce i Europie. Zwiedzający będą mogli zobaczyć około 30 jego projektów - od ikonicznego fotela Dinamarquesa, przez stoliki Petalas, aż po minimalistyczne siedziska i sofy. Ekspozycja obejmuje także wózek do herbaty inspirowany dzieciństwem w Polsce, oryginalne szkice, fotografie oraz dokumenty związane z działalnością firmy L’Atelier.

Ważnym elementem wystawy jest również prezentacja prywatnej przestrzeni Zalszupina - Casa Zalszupin, jego domu w São Paulo, który obecnie funkcjonuje jako muzeum, archiwum i centrum edukacyjne.

 

Chcieliśmy przywrócić pamięć o wybitnym architekcie i projektancie, którego pragniemy odkryć na nowo dla polskiej publiczności i przypomnieć szerokiemu gronu światowych odbiorców. To wielka premiera tej jesieni, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Moim celem jest to, aby Warszawa stała się stolicą nowoczesnego rzemiosła i designu, a tego typu wydarzenia trwale zmieniły obraz postrzegania tych dwóch dziedzin sztuki, które są na stałe wpisane w nasze kulturowe dziedzictwo - mówi Katarzyna Jordan, założycielka Fundacji Visteria, organizatorka wystawy

 

Spuścizna Jerzego Zalszupina

Wystawa powstała we współpracy z Lissą Carmoną i firmą ETEL, która opiekuje się spuścizną Zalszupina.

 

Poznaliśmy Jorgego w 1998 roku. Miał wtedy 76 lat i wycofywał się już z aktywności zawodowej. Spokojny, powściągliwy, ale z błyskiem w oku, był gotowy na następny, ważny krok. Z tego spotkania narodziła się współpraca, która przywróciła do życia nie tylko ikoniczne meble, ale rozbudziła też na nowo jego kreatywność. Jorge znów zaczął projektować, tworzyć nowe obiekty. W roku 2008, po prawie czterdziestu latach od narysowania ostatniego mebla, zaprojektował fotel Veronica, nazwany tak na cześć starszej córki - wspomina Lissa Carmona

 

Darmowe wejściówki

Wystawa jest czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00-19:00, a wstęp jest darmowy. Wskazane jest jednak zarezerwowanie wejściówek na stronie Visteria Foundation. Wydarzenie jest częścią szerszej inicjatywy Fundacji Visteria, mającej na celu promocję polskich twórców zarówno lokalnie, jak i na arenie międzynarodowej.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Warszawa centrum




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do