
Muzeum Narodowe w Warszawie przygotowało wyjątkową prezentację blisko trzydziestu dzieł Olgi Boznańskiej, będącą hołdem z okazji jubileuszy artystki - przypadają bowiem w tym roku zarówno 160. rocznica jej urodzin, jak i 85. rocznica śmierci. Ekspozycja została pokazana w ramach stałej kolekcji, co podkreśla wagę twórczości Boznańskiej i jej miejsce w historii sztuki polskiej.
Życie i edukacja
Olga Boznańska, urodzona w Krakowie, była córką Francuzki i Polaka. Jej artystyczna ścieżka zaczęła się w 1884 roku w Krakowie, na Wydziale Artystycznym Wyższych Kursów dla Kobiet im. Adriana Baranieckiego. W 1885 roku wyjechała do Monachium, gdzie pracowała w prywatnej pracowni Carla Kricheldorfa oraz uczęszczała na zajęcia Wilhelma Dürra.
W Monachium prowadziła także bogate życie towarzyskie, skupione wokół pracowni Józefa Brandta oraz artystów niemieckich. Od roku 1889 miała własne atelier, a w 1898 osiadła w Paryżu i tam poświęciła się sztuce.
Mimo trudności, w czasach, gdy kobietom nie otwarto jeszcze wszystkich uczelni artystycznych, Boznańska „do perfekcji opanowała malarskie rzemiosło, wypracowała własny styl, aktywnie uczestniczyła w życiu wystawienniczym”.
Styl i osiągnięcia
Artystka zdobyła uznanie jako portrecistka, a także tworzyła martwe natury. Jej pracownie - najpierw w Monachium, potem w Paryżu - obrosły legendą:
Tam odbywały się spotkania towarzyskie w międzynarodowym gronie, tam powstawały charakterystyczne, ekspresyjne w formie portrety psychologiczne, które przyniosły jej światową sławę
Dzieła Boznańskiej były nabywane przez państwa i instytucje zagraniczne - kilka z nich znajduje się dziś w kolekcji w Paryżu. Nazywana była „malarką dusz”. Portrety te często pozostawały utrzymane w stonowanej tonacji - dominowały brązy, szarości, czerń z jednym kontrapunktem bieli, różu lub zieleni. Z kolei sama artystka mówiła:
Obrazy moje wspaniale wyglądają, bo są prawdą, są uczciwe, pańskie. Nie ma w nich blagi. Są ciche i żywe i jakby je lekka zasłona od patrzących dzieliła
Krytyk Max Goth w 1913 roku pisał:
Malarka posiada cudowny dar wydobywania duchowości (…), wszędzie potrafi wytropić pełną niepokoju duszę, która się ukrywa, czując, że jest obserwowana
O wystawie
Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie prezentuje wybrane prace artystki i pozwala zobaczyć jej twórczość w zestawieniu z całym dorobkiem. Kuratorką ekspozycji jest Renata Higersberger.
Znaczenie jubileuszu
Rok 2025 został ogłoszony Rokiem Olgi Boznańskiej, co tylko podkreśla wagę tej ekspozycji w kontekście kultury i dziedzictwa narodowego. Ta wystawa to nie tylko przegląd artystycznych osiągnięć Boznańskiej, lecz także okazja, by dostrzec, jak bardzo wyprzedzała swoją epokę - zarówno jako kobieta-artystka, jak i portrecistka, która wnikała w psychikę swoich modeli.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie