Reklama

41. Warszawski Festiwal Filmowy już trwa - odważne historie i wielkie nazwiska

Od czterdziestu lat Warszawski Festiwal Filmowy stoi na straży kina, które inspiruje, otwiera umysły i zostaje w pamięci. To przestrzeń wolności twórczej, dialogu i filmów podejmujących ważne tematy - miejsce, gdzie historie naprawdę mają znaczenie.

Debiuty, mistrzowie i nowa energia

Festiwal przez dekady okazał się miejscem, w którym świat poznaje reżyserów, zanim zdobędą sławę. WFF pokazywał pierwsze albo przełomowe filmy takich twórców jak Michael Haneke, Paweł Pawlikowski, Asghar Farhadi czy Lenny Abrahamson - często jeszcze zanim ich nazwiska stały się rozpoznawalne międzynarodowo. Konkurs 1-2 oraz Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych - z czterema nagrodami kwalifikującymi do Oscara - dają młodym twórcom realną szansę zaistnieć na światowej scenie.

 

Z drugiej strony, festiwal nie zapomina o twórcach ugruntowanej pozycji: Konkurs Międzynarodowy z nagrodą Grand Prix w wysokości 100 000 zł przyciąga filmy z całego świata oceniane przez międzynarodowe jury. WFF jest też ważnym głosem dla Europy Środkowej i Wschodniej - regionu, którego reżyserów często brakuje na dużych festiwalach. Wśród laureatów wcześniejszych edycji są m.in. Denis Villeneuve, Jessica Hausner czy Kirill Serebrennikov.

 

41. edycja: nowa oprawa, bogaty program, wydarzenia dla każdego

41. Warszawski Festiwal Filmowy odbywa się w dniach 10-19 października 2025. Tegoroczna edycja wprowadza odświeżoną identyfikację wizualną oraz rozszerzony program, którego wybór i skala zdają się obiecywać wiele.

Program obejmuje 112 filmów pełnometrażowych i 56 krótkometrażowych, z czego ponad 80 to premiery światowe, międzynarodowe, europejskie i regionalne.

Pokazy odbywają się w ośmiu lokalizacjach Warszawy: między innymi w Kinotece, Atlanticu, Lunie, Iluzjonie, Kinomuzeum w MSN, sali Pod Pelikanem, Varso Tower oraz w sali Ziemia Obiecana.

Festiwal zainaugurował film Jana Komasy „Rocznica”, jego pierwszy obraz realizowany w Stanach Zjednoczonych, z Hollywoodzką obsadą. Film bierze udział w Konkursie Międzynarodowym.

Zakończenie zaplanowane jest na 19 października tytułem Głos Hind Rajab Kaouthera Ben Hania, uhonorowanego m.in. Srebrnym Lwem w Wenecji.

 

Nowe sekcje i szerokie ramy dla wartości

Tegoroczne WFF to nie tylko konkursy. Pojawiła się np. sekcja Konfrontacje, pokazująca 24 filmy z ostatnich sezonów festiwali światowych (Cannes, Wenecja, Locarno), które obecnie trafiają do Warszawy.

Nowością jest też cykl „Kino, moja miłość” w Iluzjonie - cztery filmy wybrane przez znane osoby ze świata filmu, które po seansach będą rozmawiać z publicznością.

Sekcje takie jak Animus. Kino Wartości, Wolny Duch, Boom Generation (bezpłatne seanse dla seniorów) czy Kino w chmurach podkreślają, że WFF stawia właśnie na filmy, które skłaniają do refleksji i są dostępne dla szerokiej grupy widzów.

 

Kino jako wspólnota

Nagroda Publiczności, działania dla różnych grup wiekowych, pokazy specjalne i spotkania z twórcami - to wszystko pokazuje, że festiwal istnieje dzięki widzom i dla widzów. WFF nie chce być tylko miejscem oglądania filmów, lecz przestrzenią wspólnego przeżywania, dyskusji i budowania mostów pomiędzy różnymi perspektywami - kulturowymi, społecznymi i artystycznymi.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Warszawa centrum




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do