Reklama

Tramwaje wracają na Marszałkowską - zielone torowisko w sercu Śródmieścia

Po wielu miesiącach intensywnych prac torowych w centrum Warszawy nadchodzi długo wyczekiwany moment - od poniedziałku, 13 października, tramwaje ponownie ruszą ulicą Marszałkowską. To finał jednego z najważniejszych tegorocznych remontów komunikacyjnych w stolicy. Zanim jednak pierwsze składy pojawią się na torach, w weekend drogowcy zakończą wymianę nawierzchni jezdni, a tramwajarze zdemontują tymczasowe rozjazdy.

Zielona Marszałkowska coraz bliżej

Modernizacja Marszałkowskiej między Królewską a Widokiem to nie tylko remont torów, ale też duży krok w stronę bardziej przyjaznego, zielonego centrum miasta. Tramwaje Warszawskie zakończyły przebudowę kilometrowego odcinka torowiska, na którym pojawił się zielony rozchodnik - symbol nowoczesnych, cichych torowisk.

Między Królewską a Świętokrzyską zastosowano nawierzchnię z płyt i kostki granitowej, dzięki czemu przejazd mają tam także pojazdy uprzywilejowane, w tym karetki. Pojawiły się nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, a także przestrzeń na nasadzenia drzew i krzewów.

Przy okazji wyremontowano tory aż do Senatorskiej, a na placu Bankowym odnowiono nawierzchnię torowiska. W pobliżu Złotej Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje nowe przejście dla pieszych oraz ścieżkę rowerową prowadzącą w stronę placu Bankowego. Wkrótce ruszą też nasadzenia zieleni.

 

Weekendowe utrudnienia - frezowanie jezdni

Jeszcze przed uruchomieniem ruchu tramwajowego, w piątek 10 października o godz. 22:00 zamknięta została jezdnia Marszałkowskiej w kierunku ronda Dmowskiego - od Świętokrzyskiej do Widok. Prace potrwają do poniedziałkowego poranka (13 października, godz. 4:00). Kierowcy muszą korzystać z objazdów ulicami: Świętokrzyską, Emilii Plater i Alejami Jerozolimskimi. Dodatkowe skróty prowadzą przez Królewską i Grzybowską.

Na czas remontu zmieniły się również trasy autobusów i tramwajów. W weekend linie 15 i 16 nie kursują, a linia zastępcza 66 jeździ objazdem przez Jana Pawła II, Stawki i Andersa. Z kolei autobusy 128 i 175 omijają Marszałkowską, jadąc przez Królewską i Mazowiecką, a nocne linie N32, N35, N38, N85 i N88 kończą trasy przy Emilii Plater.

 

Tramwaje wracają na stałe trasy

Od poniedziałku, 13 października, tramwaje wracają na Marszałkowską bez dotychczasowych ograniczeń prędkości. Na swoje regularne trasy wrócą linie:

  • 4 (Żerań Wschodni - Wyścigi)
  • 15 (Marymont-Potok - P+R Al. Krakowska)
  • 16 (Miasteczko Wilanów - Piaski, część kursów do Muranowskiej)
  • 18 (Żerań FSO - PKP Służewiec)
  • 27 (Metro Marymont - Cm. Wolski)

Zniknie linia zastępcza 66, a autobusy 151 i 520 wrócą na swoje stałe trasy - odpowiednio do placu Konstytucji i Dworca Centralnego.

 

Zmiany w ruchu drogowym

Po otwarciu ulicy kierowcy skorzystają z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku między Królewską a Widokiem. Pojawią się także nowe prawoskręty - w Świętokrzyską i Sienkiewicza. Znikną też wygrodzenia przy Ogrodzie Saskim, dzięki czemu odcinek do Senatorskiej będzie w pełni przejezdny.

W związku z budową drogi dla rowerów zamknięty zostanie prawy pas w kierunku placu Bankowego, a ulica Rysia straci wlot w Marszałkowską. Wciąż jednak kierowcy zachowają po dwa pasy w każdą stronę.

 

Zazieleni się w centrum

Po wznowieniu ruchu tramwajarze dokończą prace wykończeniowe przy przejściach i ścieżkach rowerowych. Jeszcze tej jesieni Zarząd Dróg Miejskich posadzi 101 wiązów wzdłuż torowiska, a także 44 lipy srebrzyste odmiany „Varsoviensis”. Wraz z wcześniejszymi nasadzeniami w Śródmieściu pojawi się w sumie blisko pół tysiąca nowych drzew.

Jak zapowiadają urzędnicy, piesi już wkrótce przejdą wygodnie ze Złotej na plac Centralny, a nowe przejście przy Sienkiewicza zostanie otwarte w lecie przyszłego roku.

 

Zmiany również na Ochocie

Tego samego dnia tramwaje wrócą również na ulicę Grójecką i aleję Krakowską - do pętli P+R Al. Krakowska. Modernizacja torów na Ochocie była częścią większej inwestycji związanej z budową tramwaju do Dworca Zachodniego. Ruch tramwajowy na Banacha pozostanie wstrzymany do końca roku, ale zasadnicze prace torowe wzdłuż Grójeckiej już się zakończyły.

 

Rok pełen inwestycji

Powrót tramwajów na Marszałkowską i Grójecką oznacza koniec dwóch największych warszawskich remontów torowych w tym roku. W 2025 roku Tramwaje Warszawskie zrealizowały aż 34 projekty, modernizując blisko 10 kilometrów torów - niemal wszystkie zgodnie z harmonogramem.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Warszawa centrum




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do