Reklama

ZAMKNIĘCIE WARSZAWY CENTRALNEJ! Pasażerów czekają poważne utrudnienia

Na początku listopada podróżni korzystający z kolei w stolicy muszą przygotować się na duże zmiany. Dworzec Warszawa Centralna - najważniejszy punkt w krajowej siatce połączeń - zostanie wyłączony z użytku na osiem dni, od 8 do 16 listopada. Powodem jest modernizacja infrastruktury, która ma zwiększyć przepustowość i elastyczność zarządzania ruchem kolejowym.

Główne połączenia przez Warszawę Gdańską

W czasie zamknięcia, pociągi dalekobieżne i regionalne zostaną przekierowane na Dworzec Warszawa Gdańska. To właśnie on na kilka dni przejmie funkcję centralnego węzła komunikacyjnego stolicy. Sytuację komplikuje jednak fakt, że także tam trwają prace modernizacyjne - budowa nowego przejścia podziemnego i przebudowa peronów. Inwestycja zakończy się dopiero w pierwszym kwartale 2026 roku, co oznacza, że pasażerowie muszą liczyć się z dodatkowymi utrudnieniami.

 

Dlaczego Centralna zostaje zamknięta?

Czasowe wyłączenie dworca związane jest z pracami przygotowawczymi do modernizacji warszawskiej linii średnicowej. Obejmują one m.in. dostosowanie torów i urządzeń do obsługi większego ruchu oraz stworzenie możliwości zawracania składów z Warszawy Centralnej w kierunku Warszawy Zachodniej, czego obecnie nie da się wykonać. Takie rozwiązanie ma ułatwić zarządzanie ruchem podczas przyszłej przebudowy średnicy, a także w sytuacjach awaryjnych.

 

Centralna bez tranzytu

Zamknięcie stacji oznacza nie tylko brak postoju pociągów, ale też całkowite wstrzymanie ruchu tranzytowego przez Warszawę Centralną. Dla pasażerów oznacza to konieczność korzystania z innych tras, a co za tym idzie - ryzyko opóźnień i problemów z planowaniem podróży.

 

Warszawa Centralna to największy dworzec w kraju, obsługujący ponad 20 milionów osób rocznie. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku skorzystało z niego dokładnie 20,04 mln pasażerów. Tymczasowe wyłączenie tego obiektu stanowi więc ogromne wyzwanie dla systemu transportowego stolicy.

 

Modernizacja średnicy dopiero po 2030 roku

Listopadowe prace są jedynie etapem przygotowawczym. Generalna przebudowa linii średnicowej rozpocznie się dopiero po modernizacji Dworca Warszawa Wschodnia, a więc najwcześniej po 2030 roku. Do tego czasu podróżnych czekają kolejne zmiany i reorganizacje w ruchu kolejowym w stolicy.

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Warszawa centrum




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do