Reklama

Dramatyczne dane z Mazowsza - coraz więcej ofiar wśród pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg

23 października 2025 roku przed Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona bezpieczeństwu pieszych, rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg elektrycznych. W wydarzeniu wzięli udział m.in. Przewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Radna Województwa Mazowieckiego, Kierowniczka Wydziału Promocji Bezpieczeństwa Publicznego oraz komisarz Robert Bojarski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Spotkanie miało na celu zwrócenie uwagi na stale rosnącą liczbę wypadków z udziałem osób niechronionych w ruchu drogowym.

Podczas konferencji podkreślano, że bezpieczeństwo na drogach zależy przede wszystkim od wzajemnego szacunku, przestrzegania przepisów i odpowiedzialności wszystkich uczestników ruchu. Zwrócono uwagę, że piesi, rowerzyści i użytkownicy hulajnóg są najbardziej narażeni na obrażenia w razie kolizji, a brak kasków i elementów odblaskowych wciąż pozostaje poważnym problemem.

 

Niepokojące statystyki

Z danych policyjnych wynika, że w ostatnich latach na Mazowszu rośnie liczba wypadków drogowych z udziałem osób niechronionych. W 2023 roku odnotowano ponad tysiąc tego typu zdarzeń, w których zginęło ponad sto osób. W 2024 roku liczby te jeszcze wzrosły, a w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku doszło już do kilkuset wypadków, w których życie straciło kilkadziesiąt osób.

Eksperci zwracają uwagę, że najczęstszymi przyczynami wypadków są nieustąpienie pierwszeństwa, nieprawidłowe przejazdy przez przejazdy rowerowe, niewłaściwe wymijanie oraz nadmierna prędkość niedostosowana do warunków na drodze.

 

Hulajnogi elektryczne - rosnące wyzwanie

Podczas spotkania poruszono również problem dynamicznie rosnącej liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Popularność tego środka transportu sprawia, że na drogach i chodnikach coraz częściej dochodzi do niebezpiecznych sytuacji. Szczególnie niepokojące jest to, że w wielu zdarzeniach uczestniczą dzieci w wieku od 7 do 14 lat.

W ciągu ostatnich trzech lat liczba wypadków z udziałem hulajnóg wzrosła ponad dwukrotnie. Najczęstsze błędy użytkowników to nieustąpienie pierwszeństwa, jazda z nadmierną prędkością, nieprawidłowe wymijanie i brak ostrożności przy przejazdach przez przejścia dla pieszych.

Podczas konferencji przypomniano najważniejsze przepisy dotyczące korzystania z hulajnóg elektrycznych. Urządzenia te powinny poruszać się po drogach lub pasach rowerowych, a gdy ich brak - po jezdni, na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jazda po chodniku dopuszczalna jest jedynie wtedy, gdy nie ma innej infrastruktury, a prędkość należy dostosować do ruchu pieszych. Maksymalna prędkość hulajnogi to 20 km/h, a przewożenie pasażerów, zwierząt lub ładunków jest zabronione.

 

Rowerzyści i piesi - wspólna odpowiedzialność

Podobne zasady dotyczą rowerzystów, których liczba w miastach z roku na rok rośnie. Użytkownicy jednośladów powinni poruszać się drogami lub pasami dla rowerów, a w przypadku ich braku - jezdnią, o ile dozwolona prędkość nie przekracza 50 km/h. Na przejściach dla pieszych rowerzysta zobowiązany jest zejść z roweru i przeprowadzić go przez jezdnię. Dzieci do 10. roku życia mogą poruszać się rowerem po chodniku tylko pod opieką dorosłego, natomiast po ukończeniu tego wieku wymagane jest posiadanie karty rowerowej.

Z danych policyjnych wynika, że liczba wypadków z udziałem rowerzystów również systematycznie rośnie. W 2023 roku było ich kilkaset, w 2024 roku jeszcze więcej, a w bieżącym roku - do końca sierpnia - odnotowano już kilkaset kolejnych zdarzeń. Najczęstsze przyczyny są podobne jak w przypadku hulajnóg: nieustąpienie pierwszeństwa, nieprawidłowe przejazdy przez przejazdy rowerowe, niewłaściwe wyprzedzanie i nadmierna prędkość.

 

Edukacja i infrastruktura kluczem do poprawy

Uczestnicy konferencji zgodzili się, że poprawa bezpieczeństwa na drogach wymaga wspólnych działań - zarówno ze strony instytucji publicznych, jak i samych użytkowników. Potrzebne są kampanie edukacyjne, skuteczniejsze egzekwowanie przepisów oraz inwestycje w infrastrukturę - bezpieczne przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe i odpowiednie oświetlenie.

Jak podkreślono, bezpieczeństwo to odpowiedzialność każdego uczestnika ruchu drogowego. Wzajemny szacunek, ostrożność i przestrzeganie przepisów to podstawowe warunki, by liczba wypadków zaczęła spadać, a drogi stały się bezpieczniejsze dla wszystkich.

Źródło: Miejski Reporter
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Portal Warszawa centrum




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do