Miasto stołeczne Warszawa zatwierdziło zwycięski projekt przebudowy ulicy Karowej wraz z Wiaduktem im. Stanisława Markiewicza. Autorem zwycięskiej koncepcji jest pracownia RS Architektura Krajobrazu. Głównym celem projektu jest usprawnienie i upiększenie ciągu komunikacyjnego łączącego górny taras Skarpy Warszawskiej z Wisłą oraz z dolnym poziomem, przez co poprawi się dostępność dla pieszych i rowerzystów.
Nowa koncepcja zakłada budowę łagodnych, szerokich schodów oraz windy - co znacznie ułatwi pokonanie dużej różnicy wysokości.
Dla jury konkursowego istotne było połączenie funkcjonalności z estetyką - przestrzeń ma być nie tylko przejściem, ale też atrakcyjnym fragmentem miasta. Projektanci musieli uwzględnić ochronę konserwatorską, bliskość zabytków oraz trudne warunki geotechniczne skarpy.
Pierwszy etap konkursu przyniósł 14 studialnych opracowań. Po wyselekcjonowaniu pięciu najlepszych, jury przyznało nagrody: I miejsce dla RS Architektura Krajobrazu (100 tys. zł), II i III nagrodę oraz dwa wyróżnienia. Zwycięzca zostanie zaproszony do negocjacji umowy, by przystąpić do projektowania wykonawczego.
Zwycięski projekt przewiduje też, że winda połączy trzy poziomy: dolny - przy Wiśle, poziom pośredni na wysokości wiaduktu Markiewicza oraz górny - przy ulicy Karowej. Winda ma być dostosowana do przewożenia rowerów i ułatwi dostęp osobom z ograniczoną mobilnością.
Schody i winda mają być częścią nowej, przemyślanej przestrzeni: projekt przewiduje ławki oraz miejsca wypoczynku, z widokiem na Wisłę, a nawet niewielki ciek wodny biegnący wzdłuż schodów. W dolnej części planowane jest założenie elementów nawiązujących do historycznych starorzeczy przy skarpie.
Przebudowa zachowa przy tym skarpę w dużej części - obecne drzewa zostaną utrzymane, a dodatkowo zaplanowano nasadzenie około 200 nowych drzew, co ma poprawić estetykę i walory krajobrazowe tego fragmentu miasta.
Nowa ulica Karowa ma pełnić funkcję swoistego korytarza łączącego reprezentacyjny fragment miasta - górny taras z trasą prowadzącą w stronę Wisły. Dzięki temu piesi i rowerzyści zyskają wygodne, bezpieczne i przyjazne połączenie między centralną częścią miasta a bulwarami nad Wisłą.
Wszystkie nagrodzone i wyróżnione projekty będzie można obejrzeć między 4 a 19 grudnia w siedzibie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy (ul. Al. Jerozolimskie 44) - a także online na stronie konkursu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie