
1 marca na ulice Warszawy powracają rowery miejskie Veturilo. Od bieżącego roku wypożyczalnie rowerów mają pojawić się w każdej dzielnicy miasta. Stacje do wypożyczania zostają, ale wyciąganie roweru z elektrozamka to już niewątpliwie przeszłość. Powstaną również ulepszone oraz elastyczniejsze zasady zwrotu pojazdów. W stolicy pojawiły się bowiem słupy informacyjne, które zastępują znane z wcześniejszych lat terminale. Dzięki ich pomocy poszczególne stacje Warszawskiego Roweru Publicznego będą świetnie widoczne. Na słupie zjawi się też szczegółowa informacja na temat zasad wypożyczania, ceny i zwrotu.
Stacje powstają przede wszystkim w miejscach, w których przebywa najwięcej ludzi – na tym polega jedna z podstawowych zasad nowego systemu. Dlatego też największa liczba stacji rowerowych będzie znajdować się w centralnych dzielnicach miasta oraz przy węzłach przesiadkowych. Zarząd Dróg Miejskich po konsultacjach społecznych zatwierdził pomysł, aby po raz pierwszy stacje znajdowały się w każdej z 18 dzielnic miasta.
Od 1 marca najwięcej stacji będzie znajdować się w dzielnicy Śródmieście. Na drugim miejscu jest Wola, a na trzecim Praga-Południe. Razem będzie ich równo 300.
* Bemowo – 11
* Białołęka – 8
* Bielany – 15
* Mokotów – 24
* Ochota – 22
* Praga-Południe – 26
* Praga-Północ – 23
* Rembertów – 5
* Śródmieście – 60
* Targówek – 18
* Ursus – 5
* Ursynów – 17
* Wawer – 7
* Wesoła – 4
* Wilanów – 6
* Włochy – 3
* Wola – 35
* Żoliborz – 11.
Od początku marca Warszawa sfinansuje działanie 300 stacji z 3030 rowerami. Przez cały czas trwania obowiązującej do 2028 roku umowy, pojawi się możliwość rozbudowy Veturilo. Operator systemu, czyli firma Nextbike, prowadzi rozmowy wstępne z potencjalnymi partnerami projektu, którzy mogliby sfinansować tzw. stacje sponsorskie. Są to dodatkowe wypożyczalnie, dlatego pojawi się więcej rowerów, ustawionych oraz finansowanych przez centra handlowe, biurowce itp. Od marca powróci m.in. stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia – co roku zdecydowanie jedna z najpopularniejszych w skali całego Veturilo.
Dodatkowe stacje mogą finansować też poszczególne dzielnice. Trwają plany przygotowania do ich uruchomienia w dzielnicach, takich jak Ursynów i Rembertów. Początek działania stacji w Rembertowie zaplanowany jest wstępnie na 1 kwietnia, a na Ursynowie na 1 maja.
Aktualnie w hali na Żeraniu ma miejsce kontrola techniczna rowerów, mających w wyjechać na stołeczne ulice w marcu. Są to fabrycznie nowe maszyny, a 10 proc. z nich posiadać będzie wspomaganie elektryczne. Oznacza to, że na początek dostępnych będzie 2700 tradycyjnych rowerów oraz 300 elektrycznych. Ponadto powstanie dodatkowo 30 tandemów, czyli rowerów dwuosobowych. Końcowe szlify przechodzi też opracowana od podstaw nowa strona internetowa oraz aplikacja mobilna Veturilo. Stacje, których montaż także dochodzi końca będą wyglądać zupełnie inaczej niż dotychczas. Wszystko to ma związek z odnowionymi zasadami funkcjonowania systemu. Bezpowrotnie zniknęły elektrozamki, do których dawniej trzeba było wprowadzać rowery. Na ich miejsce zjawi się blokada typu „o-lock”, która będzie wbudowana w tylne koło każdego roweru. Zamek ten będzie zawierał jeszcze funkcję umożliwiającą bezpieczny przystanek w trasie bez kończenia wypożyczeni roweru. Rowery nadal najlepiej będzie zostawiać na danych stacjach. Pojawi się również nowa możliwość zwrotu roweru poza określoną stacją – ale przy uiszczeniu dodatkowej opłaty. Dodatkowymi strefami zwrotu pojazdów będą wybrane publiczne stojaki rowerowe. Jednak za postawienie w nich maszyny system naliczy opłatę 15 zł. W odwrotnej sytuacji system przewiduje również bonusy. Za przyprowadzenie roweru ze strefy zwrotu do stacji – zostanie przelane pięć złotych na konto danego użytkownika. Nie będzie możliwości pozostawienia rowerów, czyli kończenia wypożyczenia poza określoną stacją lub strefą zwrotu, Takie zachowanie może wiązać się z naliczeniem użytkownikowi kary finansowej przez operatora systemu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie