Od soboty, 8 listopada 2025 roku, rozpoczyna się jedna z największych w ostatnich latach modernizacji infrastruktury kolejowej w centrum stolicy. Dworzec Warszawa Centralna zostanie całkowicie wyłączony z ruchu pociągów dalekobieżnych. Utrudnienia potrwają do 16 listopada i obejmą zarówno pasażerów krajowych połączeń kolejowych, jak i podróżnych korzystających z komunikacji miejskiej w Warszawie.
Przez ponad tydzień pociągi PKP Intercity nie będą zatrzymywać się na Dworcu Centralnym. Część z nich zostanie skierowana na stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, a niektóre - w zależności od trasy - pojadą przez Warszawę Gdańską lub Warszawę Główną.
Pociągi regionalne i podmiejskie, obsługiwane przez Koleje Mazowieckie oraz Szybką Kolej Miejską, będą kursowały zasadniczo bez zmian - przez tzw. linię średnicową, obejmującą m.in. stacje Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion.
Dla pasażerów SKM przewidziano jednak pewne korekty. Linia S3 zostanie podzielona na dwa odcinki: z Lotniska Chopina do Warszawy Głównej jako S3 oraz z Warszawy Wschodniej do Legionowa jako S30. Pociągi na tych trasach będą kursować co około godzinę. Władze miasta i przewoźnicy apelują, by przed podróżą dokładnie sprawdzać aktualny rozkład jazdy - zarówno pod kątem godzin, jak i stacji początkowych oraz końcowych.
Udogodnieniem dla pasażerów ma być wprowadzenie wspólnego honorowania biletów. Osoby posiadające bilety PKP Intercity na odcinki przez Warszawę będą mogły w tym czasie korzystać z komunikacji miejskiej - metra, autobusów, tramwajów i pociągów SKM - bez dodatkowych opłat. W związku z remontem uruchomiona zostanie również tymczasowa linia tramwajowa 77, która ma ułatwić dojazd z rejonu Warszawy Gdańskiej do centrum miasta.
Powodem zamknięcia dworca jest konieczność przeprowadzenia kluczowych prac infrastrukturalnych. Kolejarze wymienią rozjazdy, poprawią geometrię torów i zmodernizują urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo planowane są roboty porządkowe i konserwacyjne w samym budynku dworca: naprawa kamiennych posadzek, odświeżenie ścian hali peronowej, modernizacja oświetlenia i gruntowne czyszczenie przestrzeni dla pasażerów. Jak zapewniają przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe, te prace mają poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów, a także komfort korzystania z obiektu.
Choć dworzec będzie wyłączony z obsługi pociągów, sam budynek pozostanie częściowo otwarty. Działać będą wybrane sklepy, punkty usługowe i lokale gastronomiczne. Pasażerowie będą mogli korzystać z przestrzeni handlowych oraz przejść między ulicami, ale dostęp do peronów będzie zamknięty do zakończenia prac.
Warszawa Centralna to najważniejszy węzeł kolejowy w kraju, codziennie obsługujący dziesiątki tysięcy podróżnych. Jego tymczasowe zamknięcie oznacza poważne wyzwanie logistyczne, jednak inwestycja ma przynieść długofalowe korzyści. Po zakończeniu remontu infrastruktura kolejowa w centrum stolicy ma być nowocześniejsza i bardziej przepustowa, co w przyszłości przełoży się na skrócenie czasów przejazdu i większą punktualność połączeń.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie